Сторінка музичного керівника

Співпраця музичного керівника та

вихователя у підготовці та проведенні

свят, розваг, театральних дійств

 

Музичний керівник в дитячому садочку.

Всім відомо, що загальний та музично-естетичний розвиток дошкільників

удитячому садочку здійснюють музичний керівник, добре володіючий

теорієюі методикою педагогічного процесу, і вихователь. Робота педагогів

(музикантаі вихователя) складна, різноманітна й повинна

проводитися і тісному контакті.За загальну постановку музичного

виховання в дитячому садочку відповідає музичний керівник.

Він виконує наступне:

1.      Проводить заняття в кожній віковій групі 2 рази на тиждень

відповідно графіку роботи. Це вимагає великої попередньої підготовки:

§  відбирає і розучує музичний матеріал, який потрібно грамотно й виразно

§  виконати дітям;

§  розробляє й планує засвоєння програмних навичок;

§  вчасно готує наочний матеріал, посібники;

§  прослуховує записи;

§  намічає й проводить (якщо це необхідно) індивідуальні заняття підгрупами

§  або з окремими дітьми.

1.      Відповідає  за проведення свят та розваг.

2.      За допомогою консультацій і групових занять керує роботою вихователів в

області музичного розвитку дітей.

На консультаціях музичний керівник :

§  знайомить вихователів з планом роботи;

§  розучує дитячі твори, звертаючи увагу на вміння і навички, якими повинна

§  володіти дитина;

§  обговорює проведене заняття (враховує успіхи, труднощі дітей, яким потрібна

§  допомога);

Вихователь.

Самому музичному керівникові складно організувати дитячу музичну діяльність.

Вихователь – перший помічник музичного керівника. Участь вихователя в

музичному розвитку дітей визначається рівнем його музичної культури,

музичних здібностей Якщо вихователь має слух, гарний голос, вправно

рухається, може грати на дитячих музичних інструментах або просто знає

методику музичного виховання дітей, він здатний в багато чому допомогти

музичному керівникові . Тому підготовка до музичного свята чи розваги

починається з роботи (консультації) з вихователем.

Перш за все проводиться консультація (за 1,5 – 2 місяці до свята) щодо

складності сценарію, музичних номерів ідеї змісту сценарію. Ознайомлюється

власне зі сценарієм, за місяць до свята, і допомагає музичному керівникові

у підборі дітей (адже у святкових ранках чи розвагах повинні брати участь

усі діти без винятку, незалежно від їх здібностей). Вихователь допомагає

добирати кожній дитині такий матеріал до виступу, який вона могла б

з успіхом і швидко оволодіти, щоб не почувати себе забутою на святі.

По-друге, брати активну участь у процесі навчання на музичних заняттях ,

бо власне на музичних заняттях іде підготовка до свята, а саме:

§  у молодших групах – співати разом з дітьми, не заглушуючи їхнього співу;

§  у середніх та старших групах діяти в міру необхідності, показуючи рух, нагадуючи ту або іншу побудову або даючи окремі вказівки в танці, вправі, грі…

§  бере активну участь у  відборі музичного матеріалу та направляє самостійну музичну діяльність дітей, включаючи її в ігри, прогулянки, трудовий процес тощо.

По-третє,ознайомлюється з тематикою свят, розваг та театральних дійств, що будуть проводитися протягом навчального року та дає свої поради чи вводить певні корективи.

Співпраця з вихователем –ведучим.

У проведенні свята важливу роль відіграє ведучий , тому він (ведучий) повинен досконало знати весь літературний і музичний матеріал, хід свята . Вміти орієнтуватися у раптовій зміні подій, створювати невимушену атмосферу, триматися просто: мова має бути правильною, красивою, без напруження. Ведучий має пам’ятати, що діти – це не актори, і доброзичливим, розумним словом, дотепним жартом, підказкою допомоги згладити всі можливі неприємності.

Розваги.

Якщо говорити про розваги, то їх можна проводити у більш різноманітних формах, ніж свята.

1.Музичні концерти: концерт присвячений творчості якогось композитора.- концерт присвячений народній пісні, концерт однієї групи дітей для іншої, концерт учнів музичної школи

2.Літературні концерти: концерт присвячений творчості письменників і поетів-зустріч з дитячими поетами, концерт присвячений фольклору.

3. Музично-літературні концерти (наприклад "Пори року”).

4. Вечори гумору.

5.Вечори дружби. Днівв народження дітей

7. Ляльковий театр

8. Інсценівки казок

9. Спортивні вечори відпочинку

10. Вечори загадок

11. Слухання казок у аудіозапису

12. Музичні конкурси.

 

Свято.

Побудова і методика проведення і розваг визначається особливостями кожного з них і віком дітей, для яких вони проводяться.

Цікаве свято викликає багато позитивних емоцій у дітей, та допоможе закріпити та розширити їх знання, вміння та навички у різних видах музичної діяльності; допоможе розвинути творчі здібності та можливо, змінити в позитивний бік свою самооцінку. Що ж важливопам’ятати при підготовці свята:

1. Сценарій складається не тільки з урахуванням тематики свята, але й вікових особливостей дітей, а також пори року.

2. Сценарій обговорюється разом музичним керівником, вихователями.

3. Дуже важливо знайти таку форму, проведення свята, яка б викликала б цікавість у дітей, не перенапружуючи їх підготовкою.

4. Багато радощів дітям приносять виступи співробітників. Доцільно, якомога більше залучати їх особливо на початку року, коли йде процес адаптації. 

5.Треба пам’ятати про почуття міри і не перевантажувати сценарій піснями, таночками чи віршами.

6.Після свята доцільно було б проаналізувати його разом з колегами, щоб з’ясувати, що воно дало дітям, які задачі були успішно вирішені та на що слід звернутиувагу в подальшій роботі.

7.Інколи корисно провести повтор свята у формі розваг, частко вовикористовуючи матеріал, якийдіти добре знають.

Педагогам необхідно виявляти великий такт і повагу до дітей, пам’ятаючи, що малюки дужевразливі. Неприпустимо, щободні й ті ж діти, навіть коли вони надзвичайно здібні, виступали по багаторазів, затінюючи своїх одногрупників. Часто виступи однієї дитини втомлюють її, нервують, викликають зарозумілість. Натомість залучення до участі в святах соромливих та менш здібних дітей даєпоштовх їх музичному і всебічномурозвитку.

Важливо, щоб підготовка до свята, проведенняйого і закріплення святкових вражень становили єдиний педагогічний процесс. Необхідно, щоб свої враження від свята діти мали можливість відтворити в образотворчому мистецтві, самостійній художній діяльності, іграх.

Зважаючи на зміст державних стандартів дошкільної освіти в Україні, особливо важливими орієнтирами для педагогів є показники розвитку дітей у старшому дошкільному віці, які акцентують на основних результатах освітньо – виховної роботи протягом дошкільного дитинства. Зокрема, про мистецькуактивність як важливу складову особистісної культури старшого дошкільняти можна говорити за умов, якщо дитина:

§  Виявляє активність у музично – естетичній атмосфері розваги і свята;

§  Вміє співпрацювати із дітьми й дорослими у процесі музичної діяльності;

§  Співвідносить індивідуальне музичне виконавство з виконавством інших;

§  Радіє з власних та спільних музичниху спіхів;

§  Дістає задоволення від спілкування з музикою, від спільного переживання з    іншими дітьми та дорослими культурно – мистецькихподій.

Бажано, щоб спільне переживання святкової події було радісним і пізнавальним для дошкільнят, давало змогу кожному відчути власний успіх і вміння, морально підносило у прагненні потішити всіх своїм виступом, подарувати красу одне одному, виховувало почуття відповідальності за добру спільну справу, збагачувало й урізноманітнювало художньо – естетичні враження та почуття.

Планування різних форм організації музичної діяльності дошкільнят взаємозбагачуватиме і взаємодоповнюватиме  одна одну і створюватиме, таким чином, більш сприятливі умови для музично – естетичного розвитку дітей.

Спільна робота музичного керівника й вихователя приводить до бажаних результатів у рішенні завдань загального музичного виховання дошкільника.​

 Консультація для вихователів: «Як налаштувати дітей перед виступом на публіку»

Виступ на публіку – це дуже відповідальна подія, напередодні якої діти часто бувають напруженими, розгубленими, надмірно збудженими, а інколи, навіть, наляканими. Саме тому музичний керівник та педагоги мають уміти за допомогою певних психологічних прийомів налаштувати своїх вихованців на майбутній виступ, заряджати їх позитивними емоціями.

Насамперед безпосередньо перед виступом дітям потрібно розслабитися і заспокоїтися. Задля цього я рекомендую з допомогою психолога зробити кілька повільних вправ на дихання, полежати на килимку з заплющеними очима, послухати спокійну музику тощо. У процесі такої своєрідної медитації потрібно налаштовувати дітей на успіх, не загострювати їхню увагу на важливості події, яка має відбутися за їхньої участі. Адже це може викликати у дітей надмірне хвилювання.

Якщо ми помічаємо у своїх вихованців м’язову напругу та певні негативні емоції, то можна запропонувати звільнитися від них під час рухових вправ. Наприклад, діти можуть зробити зарядку під улюблену веселу музику. Так діти швидше позбудуться фізичною скутості, вивільнять власні страхи і хвилювання, отримають заряд  бадьорості та гарного настрою.

Обов’язково перед виступом показуємо дітям прикрашену залу. За кілька годин до виступу можна попросити дітей  спокійно походити там, все уважно роздивитися , або призвичаїтися до нового оформлення, декорацій, прикрас тощо. Кожному учаснику майбутнього свята педагог повинен показати місце, де він стоятиме, розказуючи віршик або співаючи пісеньку, гратиме свою казкову роль, танцюватиме тощо. Знайома обстановка і заздалегідь відоме дітям місце їхнього розташування на сцені (у святковій залі) надають їм упевненості, емоційної та фізичної розкутості.

Ознайомлюючи дітей з приміщенням, педагог обов’язково має звернути їхню увагу на ту його частину, де сидітимуть глядачі, аби потім поява сторонніх не була для дітей несподіванкою, не викликала додаткового хвилювання та не відволікала від виступу.

У своїй роботі я раджу вихователям застосовувати ще один універсальний психологічний прийом, який може допомогти відволікти та розслабити дітей. Це – бесіда про те, що відбудеться вже після знакової події, зокрема після виступу на публіку. У розмові з дітьми вихователю за жодних обставин не потрібно згадувати про особистий негативний досвід виступу на публіку, нехай навіть і жартома. Це може викликати у дітей тривогу та почуття страху, усі докладені раніше зусилля виявляться марними.

Уже після виступу дітей на публіку. Незалежно від того. Як вони проявили себе – їх неодмінно треба похвалити.  Це надасть дітям почуття впевненості та віру і власні сили, адже саме на таких виступах вони отримують свій перший досвід спілкування, вияву ініціативи та самостійності.

А це, зрештою, потребує щирої підтримки та уваги з боку дорослих.

Якщо дотримуватись таких нескладних правил, діти отримають задоволення від свята і стануть більш впевненими.  

Консультація для батьків дітей старшого дошкільного віку: «Роль родини в музичному розвитку дитини»

При народженні кожна дитина має тонкий музичний слух і добре відчуття ритму. Втім, якщо ці здібності не розвивати, з часом вони згасають. На думку дослідників, саме завдяки музичному слуху та відчуттю ритму малюки здатні сприймати мовлення людей. Із суцільної мішанини звуків вони з часом починають виокремлювати слова, упізнаючи їхні окремі схеми. Усього за кілька місяців у пам’яті малюків  накопичується  сотні слів: ритмічно-звуковисотно-інтонаційно організованих звукових елементів.

Малюки ростуть, йдуть до дитячого садка.  У цей час розвивати їхні розумові здібності, збагачувати палітру емоційності, зміцнювати духовне та психічне здоров’я та навіть формувати теплі, довірливі стосунки з однолітками, педагогами та батьками можна за допомогою свідомого навчання музики.

У нашому дитячому садку ми регулярно запрошуємо батьків на заняття, розваги, свята, де вони можуть побачити, як музичний керівник працює з дітьми, як зацікавлює їх, як прищеплює любов до музики. Проте роботи у цьому напрямку лише музичного керівника дитячого садка не достатньо. Він є лише помічником у вихованні дитини, яка вчиться, насамперед, у батьків – бо вони є первинною основою її знань, свідомості та буття. Тож запорукою успіху у вихованні дітей є співпраця педагогів та батьків.

Отже батьки мають спонукати своїх дітей до музичної творчості, брати разом з ними участь у різних творчих заходах, влаштовувати родинні свята, вечори розваг, створювати імпровізовані оркестри. Якщо дитина захотіла влаштувати самодіяльний концерт удома – батькам варто натхненно підтримати цю ідею.

Родинні свята

Родинні свята узагалі мають велику силу. День Матері, День Батька, Дні народження, які супроводжуються піснями, танками, віршами, не лише згуртовують родину, а й допомагають сформувати у дитини ціннісні поняття, розкривати її творчі здібності. Батькам слід прищеплювати своїм дітям любов до Батьківщини, шанобливе ставлення до ветеранів війни. Літніх людей,співчуття до людей з обмеженими можливостями. А музика у цьому лише допомагатиме.

Я пропоную батькам також відвідувати разом з дитиною концерти, театральні вистави, переглядати дитячі телепередачі, які сприяють наповненню духовного світу дитини, розширенню її світогляду, ознайомленню з традиціями, святами, казками українського народу. Збагатити дітей музичними враженнями допоможуть,зокрема, такі телепередачі,  як «Крок до зірок», «Срібний апельсин», «Уроки тітоньки Сови», «Веселі нотки».

Проте найліпшим прикладом для своїх дітей є самі батьки. Вони є основним джерелом, звідки дитина бере зерна істини. А проаналізувати рівень зацікавленості батьків музичним розвитком своєї дитини  можна за допомогою анкетування. Музика має великий вплив на формування свідомості дитини, її духовного світу, сприймання навколишнього світу. Будь-яке музичне спілкування з дитиною слід будувати на спільній діяльності, партнерстві.

Любов до музики, прищеплена в дитинстві, може стати міцною основою подальших досягнень та успіхів дитини. Раннє навчання музики відкриває широкий шлях до інтенсивного розвитку сенсорних здібностей, створює надійний фундамент для становлення й подальшого розвитку всіх пізнавальних процесів, гармонійного поєднання емоційного і раціонального, духовного життя людини у майбутньому.

Тож завжди кажу батькам: «Підтримайте свою дитину, допоможіть їй розкрити себе, адже, музичне виховання – це не виховання музиканта, перед усім – виховання людини.